Brazilian academics cooperation network

On October 18, 2022, we held an online meeting to bring together a group of Brazilian researchers who have had at some point in their academic journey, an interest in process mining topics. It was a two-hour meeting during which we were able to exchange information about each person’s interests and expectations regarding work in process mining.

The meeting was an initiative of the Process Mining @ USP group, led by Prof. Dr. Sarajane Marques Peres and Prof. Dr. Marcelo Fantinato, along with Prof. Dr. Eduardo Alves Portela Santos, an active researcher at the Federal University of Paraná.

The meeting had around 30 participants and marked the beginning of establishing an important network for partnerships and strengthening the field of education, research, and extension in process mining in Brazil.

The network itself is established and active, comprising researchers from various Brazilian universities and some foreign institutions (some of the Brazilian researchers are working abroad):

Centro Educacional Paula Souza
Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Universidade Federal Rural da Amazônia
Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Universidade Presbiteriana Mackenzie (SP)
Vienna Universisty

No dia 18 de outubro de 2022 realizamos um encontro online para reunir um conjunto de pesquisadores brasileiros que possuem, ou já possuíram em alguma momento de sua trajetória acadêmica, interesse em tópicos de mineração de processos. Foi uma reunião de duas horas de duração na qual pudemos trocar informações sobre que interesse e expectativas de cada um quanto ao trabalho com mineração de processos.

A reunião foi uma iniciativa do grupo Process Mining @ USP, liderado pela Prof. Dra. Sarajane Marques Peres e pelo Prof. Dr. Marcelo Fantinato, em conjunto com o Prof. Dr. Eduardo Alves Portela Santos, pesquisador atuante na Universidade Federal do Paraná.

A reunião contou com cerca de 30 pessoas e representou o marco inicial para o estabelecimento de uma rede de relacionamento importante para estabelecimento de parcerias e fortalecimento da área de ensino, pesquisa e extensão em mineração de processo no Brasil.

A rede em si está estabelecida e atuante, e conta com pesquisadores de várias universidades brasileiras e algumas estrangeiras (alguns dos pesquisadores brasileiros estão atuando no exterior):

Centro Educacional Paula Souza
Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Universidade Federal Rural da Amazônia
Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Universidade Presbiteriana Mackenzie (SP)
Vienna Universisty